fbpx

Door de toenemende verkeersdrukte kreeg het Groningse dorp Aduard meer doorgaand vracht- en landbouwverkeer te verwerken dan het eigenlijk aankon. Door de negatieve gevolgen die deze situatie opleverde voor de veiligheid en leefbaarheid, is besloten een rondweg aan te leggen aansluitend op de nieuw te plaatsen brug over het Van Stakenborgkanaal.

 

Installaties en objecten beschermen en behouden

 

De zogenoemde tafelbrug werd gebouwd door Solidd Steel Structures, een expert in zware staalbouw die zich richt op de bouw van bruggen, stuwen, sluizen, kranen en toepassingen voor de offshore-industrie. “Via Solidd, een opdrachtgever waar we al heel lang mee samenwerken, werden wij als specialistisch aannemer bij dit project betrokken,” vertelt projectleider Jaap Willem Sikma van SealteQ. “Als ik uit moet leggen wat voor soort projecten we doen, zeg ik vaak dat we betrokken zijn bij levensduurverlengend onderhoud van beton en staal in de infra, industrie, utiliteitsbouw, woningbouw en alles wat daar tussen zit. Waardevolle civieltechnische, infrastructurele en industriële installaties en vastgoedobjecten in de woningbouw- en utiliteitssector beschermen en behouden, dat is waar de SealteQ Group voor staat.”

 

Voldoen aan de hoogste eisen

 

“In dit geval vroeg Solidd ons de staalconservering van de tafelbrug en het aanbrengen van de slijtlaag op het wegdek op ons te nemen,” vervolgt Jaap Willem. De aan te brengen slijtlaag moest aan strenge eisen voldoen. De slijtlaag moest Kiwa-gecertificeerd zijn in de hoogste verkeersklassen, zowel op staal en beton (BRL K19143) en moest bovendien voldoen aan de zeer strikte RTD 1015. “Zo kwamen we terecht bij EPI Industrial,” aldus Jaap Willem. “De brugdeksystemen van EPI voldoen als één van de weinige vergelijkbare oplossingen aan alle eisen die de opdrachtgever, de Provincie Groningen, stelde. We raakten in gesprek en de accountmanager van EPI wist heel duidelijk alle mogelijkheden en systemen aan ons uit te leggen. Die heldere communicatie heeft – naast alle kwaliteitsaspecten – voor ons mede de doorslag gegeven.” EPI is de enige fabrikant die een snel en minder vochttolerant slijtlaagsysteem heeft.

 

Eenvoudig aan te brengen

 

Het brugdek van EPI Industrial bleek nog meer voordelen te hebben. “Het systeem is heel gemakkelijk te verwerken,” beaamt Jaap Willem. “Dat is wel zo prettig, want je wilt geen tijd verliezen in dit bouwproces waar iedereen op elkaar is afgestemd. Het systeem bestaat uit twee lagen en je wilt beide lagen in één sessie kunnen aanbrengen. Doe je dat niet, dan krijg je onderbrekingen middels aanzetten en die onderbrekingen veroorzaken overgangen waarmee je eindproduct esthetisch een stuk minder goed wordt. Het brugdek van EPI is zo eenvoudig aan te brengen, dat we ons daar geen zorgen over hoefden te maken.”

 

Optimale technische ondersteuning

 

Ook de tweede laag liet zich eenvoudig aanbrengen. “We hebben beide lagen kunnen aanbrengen onder volledig geconditioneerde omstandigheden,” vervolgt Jaap Willem. “Het ging om een nieuwe brug die in de productiehal van Solidd is gebouwd, hierdoor  hadden wij de temperatuur en de (lucht)vochtigheid helemaal zelf in de hand. Gedurende het hele proces was de technische ondersteuning vanuit EPI Industrial overigens optimaal.”

Op 17 november 2018 kwam de brug aan op de plaats van bestemming. “Dankzij de nieuwe rondweg en dankzij deze brug is het nu – wat verkeer betreft – een stuk rustiger in Aduard,” glimlacht Jaap Willem, “en dankzij het brugdek van EPI Industrial voldoet de slijtlaag aan de vigerende eisen die er in dit land aan slijtlagen gesteld worden!”

error: Content is protected !!